Monday, May 07, 2007
عن رشيد تتحدث ، عن دمنهور اتحدث

تكتب هبة كعادتها عن رشيد ، و تبدأ الكلام عن دمنهور ، و ما ادراك ما دمنهور
دمنهور مشهورة بالاشيء ، إذا كانت طنطا مشهورة بالحمص ، و الاسكندرية مشهورة بالبحر ، و الصعيد مشهور بالثأر ، و دمياط مشهورة بالشطارة ، فدمنهور مشهورة بلاشيء ، أو على الأقل مشهورة بالغلاسة
يمكن للدمنهوري أن يتعامل مع ابليس ، و أن يجعله يلطم و يلعن اليوم الذي عصى فيه ربنا و خرج بمزاجه من الجنة ، أكثر من ذلك يستطيع الدمنهوري أن يوسوس ل إبليس و يقنعه بالعودة الى الله تائبا ، الدمنهوري يتفنن في فقع مرارة من حوله ، هو في العادة لن يستفيد شيئا ، لن يكسب مالا من وراء ذلك ، الهدف الوحيد هو رؤية من أمامه مفقوعا مخنوقا مصابا في كبده
الدماهرة أكثر من يحبون المصائب ، و ربما يعلنون الوفاة و المريض مازال على سرير المرض ، لفرط حبهم للمآسي ، الدماهرة يستطيعون أن مناقشة البائع في خمسة قروش ، بمعنى أن البائع إذا طلب من أحدهم شلنا ثمنا لسلعة ما فربما يرد الدمنهوري عليه ، كتير ، عليا باربعه
هم يتعاملون مع من حولهم على أنهم أفاقين و محتلين لأرضهم ، فرشيد ضاحية من ضواحي البحيرة ، و بورسعيد استولى عليا المحتلين و أسموها بورسعيد ، بعدما كانت تابعة لهم ككل مدن مصر
عندما أراد الله أن يسلط أحدهم على دمنهور ، سلط عليهم السيد اللواء المحافظ السابق لدمنهور عادل لبيب ، الذي
فحت دمنهور شارعا شارعا و حارة حارة ، في تجديد متصل و متواصل لشوارع دمنهور المجيدة ، و تركها و ذهب محافظا للأسكندرية بدون اتمام التدجديد ، و حتى بدون إتمام الردم
و لأن الدماهرة و لأول مرة في التاريخ تم قلوظة عمه 7 أدوار لهم بواسطه محافظ غلبان ، فقد تنقوروا كالعادة ، و أعلنوا أنه كان يبحث عن "زلعة" في شوارع دمنهور ، و لما لم يجدها هناك ذهب باحثا عنها في أليكس
أما عن الزلعه فهناك في دمنهور عدة حواري يطلق عليها حارة الزلعة ، و الحدوتة تقول أن أحدهم كان يحفر في الحارة فوجد زلعه - فازة يعني - مليانه جنيهات دهب ، فسميت الحارة بعد ذلك بحارة الزلعة ، و بإحصائية بسيطة قد نجد أكثر من 30 حارة وجد سكانها زلعات مطمورة محملة بالجنيهات الذهبية ، الأمر الذي يجعل دمنهور من أغنى مدن الجمهورية
الأمر المضحك أن الدماهرة آخرهم الكلام ، فمن السهل جدا الضحك عليهم و النصب عليهم و تلبيسهم أحمر و أخضر و أصفر ، مثلما فعل المحافظ السابق الذي ظل في منصبه عدة سنوات ليخرج بعدها و يفتح توكيل سيارات شهير ، و من شدة غيظ الدماهرة تنقوروا عليه كالعادة و ادعوا أن احدهم شاركه بالعافية في التوكيل ، فمات الرجل من فرط الصدمة
و عن وطنية البحراوية أحدثكم ، البحيرة كلها تكره عادل إمام كره العمى ، لمجرد أنه ذكر في أحد أفلامه أنه من خربتها ، فثارت ثائرتهم ، و أعلنوا أنهم قد أهينوا و رفعوا دعوى على السيد عادل إمام مطالبين برد شرف ، و غير بعيد أن يكون الموضوع افتراءا و افتكاسا كالعادة من البحراوية ، و من سكان خربتها " العامرة" ، و إكمالا لمسيرة عادل امام ، اتوكسوا يا ولاد القحابي ، في حد يسكن في بلد اسمها خربتها؟
أما عن ايتاي البارود ، فيذكر الدماهرة كم كانت التسمية صادقة و موحية – و خربتها استمت ازاي يا طمي البرك؟ - فيقولون أن محمد على باشا جعلها مخزنا للسلاح ، فعندما كان يطلب المدد العسكري كان يصيح "إئتوا بالبارود! " فسموها إيتاي البارود ، علما بأن محمد على كان يعرف من العربية كلمتين اثنتين ، فلاح – كرباج ، و حسبي الله و نعم الوكيل
أما ما غاب عن هبة في موضوع اللهجة فكثير و كثير ، فبينما هم أكثر شعوب المجموعة الشمسية سخرية على بقية سكان المجموعة الشمسية ، هم يتمتعون بلهجة أقل ما يقال عنها أنها لهجة "نجسة" ، فبلدهم تسمى دمنهوق ، و تنطق دمنهوأ ، و عندما يصف أحدهم ما حدث له يقول : إنت قِتلتني أو إنت دِبحتني ، بكسر جميع الحروف بلا استثناء ، و ملعون أبو من شكل حروف العربية
و في الدمهارة عادة غريبة ، فهم يؤمنون بالمثل القائل ، البس اللي يعجبني و كل اللي يعجبني ، نام زي ما أنا عايز ، فمن فرط رجاحة عقلهم لا يتركون لغيرهم فرصة أخذ القرار ، بل يقررون مصائر من حولهم من أقارب أو أبناء أو حتى أصدقاء ، و يظلون يزنون و يوسوسون على آذانهم حتى يغار إبليس منهم ، و في العادة تكون المشورة خاطئة و جالبه للهلاك
أخيرا ، و أثناء زيارة قبر أحد أقربائي في دمنهور المجيدة ، تنح أحدهم علينا ، فطلب منه أبي قراءة ربع على قبر المتوفي ، فقعبز الخول على الأرض و أسند رأسه على الجدار ، و أخرج من أنفه و فمه صوتا جميلا ، و كلاما لا علاقة له لا بالقران و لا حتى بنزار قباني ، يحرك ميتينك يا ابن دين الكلب مطرح ما انت قاعد

posted by ربيع @ 5/07/2007 11:28:00 AM  
29 Comments:
  • At 6:04 PM, Anonymous Alaa said…

    ايه ده أحنا طلعنا بلديات

    مش كنت تحكي عن طريق الوز

    و بعدين يكون في علمك البحيرة هي قلعة التكنولوجيا البديلة في مصر

     
  • At 6:34 PM, Blogger ربيع said…

    هيهيهيهي
    لا طريق الوز دي أسيبهالك تحكيها أنت ، و أنا أقول كمية أم التريقة دي جايه من فين؟

     
  • At 8:40 PM, Blogger هبة said…

    فكرتني يا ربيع بموضوع كسر جميع الحروف دا :)

    واحدة بلدياتي كانت بترد على ناس سألوها عن واحد الزمن جار عليه فقالت:

    "ما فِلِّ...وإنعِمي...وبيبيع لموء"

    بالعربي يعني:

    "ما فلّس وانعمى وبيبيع لمون"

    :)))

     
  • At 10:13 PM, Blogger ربيع said…

    جووووووووون
    هبة شرفتني بالزيارة ، ما داهية لتكوني من دمنهوء؟

     
  • At 12:41 AM, Blogger كبر دماغك said…

    أنا جدى كان محافظ دمنهور فى الستينات و أبويا عاش معاه فى دمنهور \ بيقولى أنه مكانش يعرف أسم المدرسه الى كان فيها و كانوا
    العيال مسمينها مدرسة كوكاكولا عشان مصنع كوكاكولا جمبها

    بس جدى كان بيحبها أوى و كان شايفها جميله انت كرهتنى فيها :)

     
  • At 5:57 AM, Blogger عمرو غربية said…

    و أنا باقول غلاسة الدمنهوري في تدوينة منال الأسطورية جات من فين!

     
  • At 7:35 AM, Blogger ربيع said…

    أم دماغ كبيرة
    طيب يا ستي زمان الجد الموقر أخد شتيمه للصبح لما طلع منها ، دول اللي أطلق عليهم المثل ، آخر خدمة الدماهرة سب
    عمرو
    حته بقى إن الدماهرة هيجانين على طول دي مش متأكد منها ، غالبا الرجال بتاع الطيارة ده من امبابة

     
  • At 11:25 AM, Anonymous shaimaa said…

    ربيع دمنهوء مش دمنهوء برده مفيش غير اجدع من الجنس السامي المنوفي
    36 سنه في الحكم يا باباولسه مستمر بنجاح ساحق رقم قياسي محدش يعرف يعمله

     
  • At 7:06 PM, Anonymous دمنهوئى said…

    من الواضح ياصاحبى انك قد تعرضت لعمليه اغتصاب وحشيه من احد الدماهره ادت لترسب تلك العقده
    لك الله واصبر واحتسب



    هو ناكك جامد يابيعو؟

     
  • At 8:32 PM, Blogger Mohammad said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At 8:34 PM, Blogger ربيع said…

    من الواضح يا دمنهوئي انك دمنهوئي أصيل
    الحقيقة يا دمنهوئي و زي ما انت عارف كل رجال دمنهوء يفتقدون الخصيتين و القضيب ، على عكس كل الرجال اللي خلقهم ربينا
    يعني بيطلعلهم شنبات بس ، و بياخدوا نسوانهم يحملوا من المنوفية و اسكندرية و خلافه ، أكيد انت عارف ، ما انت دمنهوئي
    بروح أمك ، روح ازرع خصيتين و بعدين تعالى اتكلم

     
  • At 10:01 AM, Anonymous الدمنهورى مره اخرى said…

    ياصديقى واضح ان معلوماتك قويه عن هذه البلد وانا اؤيدك طبعا

    لكن الا تتفق معى ان هناك بعض الاستثناءات وان هناك بعض من لا زالوا يحتفظوا برجولتهم

    ولا اشك ان احد هؤلاء هو اللى ناكك فعلا

    على فكره ملحوظه ليس لها علاقه بالموضوع
    انتا حد بضين جدا

     
  • At 2:50 PM, Blogger ربيع said…

    الأخ دمنهوئي
    على فكرة أنا ابتديت شك في إنك دمنهوئي ، روح الدعابة ابتدت تضيع منك و ده شيء خطير
    لعلمك الرجال اللي بيتولدوا كاملين في دمهوئي بيتخصوا ، عشان المساواة و حقوق الإنسان ، ازاي انت ماتعرفش القانون الدمنهوئي في الحالة دي؟
    كمان طبيعي إني بضين ، أنا امتلك جوز بيضان الشمال منهم صغيره و الدوالي متكلسه في غابة كثيفة حواليها ، أكيد هاكون بضين
    و ده طبعا شيء غير متوقع بالنسبه لدمنهوئي زيك ، انت مستحيل تكون بضين لأنك ماعندكش جوز زي اللي عندي

     
  • At 3:34 PM, Anonymous أنا said…

    بضين فعلا

     
  • At 9:51 PM, Blogger emad said…

    علي فكرة البوست دا تأليف لاني من دمنهور ومفيش لا زلعة ولا غيرة
    وليست دمنهور كما تصورها الانسة هبة

    فدمنهور مشهورة بمفكريها ويكفيها الدكتور عبد الوهاب المسيري والكتور احمد زويل

    والنبي اتحري الدقة وعيب

     
  • At 2:20 AM, Blogger ربيع said…

    و شهد شاهد من أهلها
    يعني هو لما الواحد يقول لواحد تاني بلدكو بلد حرامية متوقع الواحد التاني يقله أيوه بلد حرامية؟
    إذا ماكنتش سمعت عن حواري الزلعة فده لأنك ساكن في دمنهور اللي تبع ولاية ميسوري ، انا باتكلم عن دمنهور محافظة البحيرة

     
  • At 4:06 PM, Blogger دمنهورية و افتخر said…

    كل اللى اتقال ده غلط و تخريف لان دمنهور مش كدة و مفيش لا زلعة و لا حاجة و طريقة الكلام و الالفاظ مش كدة اصلا ودمنهور دى احسن بلد انت تطول تبقى من اهل دمنهور و بعدين دمنهور دى اتولد فيها العظماء يعنى مش مكفيك احمد زويل و دكتور عبد الوهاب المسيري
    ربنا يهديك يابنى واضح انك عندك عقدة من دمنهور و جاتلك حالة عصبية فقررت انك تألف موضوع بس ربنا معاك المستشفيات كتير و دمنهور دى احسن ناس و لو مش عارف انا هبقى اعرفك بس بعدين عشان مش فاضية دلوقتى لناس بتهرج و بتألف من نسج الخيال الواسع بس يلا هنعمل ايه واحد مجنون مش مشكلة المهم دمنهور عظيمة من غير ما ناخد رأى حد و روح العب بعيد يا شاطر او حيوان بمعنى اصح سوري لو كنت قولتلك شاطر

     
  • At 4:06 PM, Blogger دمنهورية و افتخر said…

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 4:12 PM, Blogger دمنهور تاج راس الكل said…

    بص يا اخ امطار صيفية انت دمنهور دية ستك و تاج راسك يا حيوان و كفاية اوى اوى اوى ان الدكتو احمد زويل من دمنهور يا شاطر و ياريت تقولنا كمان انت منين و لا شكلك كدة من اسرئيل يااخ امطار صيفية ترابية مهببة بنيلة اصل الكلاب اللى زيك كدة بيكونوا فى اسرائيل و بيكونوا فى الحتت القذرة اللى زيك كدة

     
  • At 1:01 AM, Blogger ألِف said…

    آه، نسيت يا ربيع أقول لك على دمنهور دي

     
  • At 8:12 PM, Blogger MougElba7r said…

    انت عبيط يا جدع انت ولا بتستعبط
    انا حاسس انهم فعلا اغتصبوك في دمنهور عشان كده انت متعقد منها
    روح بروح امك علي دمنهور هتلاقيها اجمل بلد في الدنيا واهدأ بلد في الدنيا
    وحكاية الزلعة واللهجة والحاجات دي غلط في غلط اصلا
    ربنا يشفيك يا بتاع انت

     
  • At 12:27 AM, Anonymous Anonymous said…

    اية الكلام الغريب الا انت كاتبة دة دمنهور دية اطيب بلد واحلى بلد بعيون سكانها ومش حد يدى فكرة غلط للناس الى مزاروهاش وبعدين ربنا قال اكثر اهل النار الناس الى بيحبوا النميمة ويكلموا ويشتموا ويقولوا كلام كلة عكس الواقع-1 فما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد. 2- رب كلمة وضعت صاحبها في النار. 3- الحث على قلة الكلام. 4- خطر اللسان على صاحبه وعلى بقية جوارحه. 5- أقوال الصحابة في حبس اللسان. 6- من آفات اللسان السب واللعن والفحش والكذب والبذاءة.
    هداك الله يا اخ ربيع

     
  • At 12:09 PM, Anonymous Anonymous said…

    انتم بتتكلم على ان دمنهوء بلد وسخة ومش متربية على اساس اللى ان بلدكم هى الكويسة
    بس ياشاطر انت وهى (كل بلد فيها الكويس والوحش )
    بمعنى اللى بيته من الزجاج مايحدفش الناس بالطوب
    ام البناءدم الى بيقول عن دمهوء كذاوكذا دة ماعش فى فيها ،عشان لوعاش فيه كان عرف الناس على حقيقتهم
    وعلى فكرة انا مش عاش فى دمنهور

     
  • At 12:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    البناءدم الى بيقول انة فقد الخصوصية بتعتة فى دمنهور . دة راجل كذاب لان شباب دمنهور عمرهم مايعملوا كدة الا فى المفقوع منه بس
    وعشان خطرى اوعا تنزل دمنهور عشلن متفقدشى عذريتك ..... واخد بالك من الكلام
    ولو انتى راجل ومش همك انزل دمنهور وانا بمشيئة اللة سوف اخليك تقعد على احسن خابور فى ميدان الساعة

     
  • At 8:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    وحياة امي وامك انت لو نزلت دمنهور هتتخصي


    انت او هبة دي


    دنمنهور يابني اجحمل من بيتكم

     
  • At 12:16 AM, Anonymous Anonymous said…

    اخوانى فى كل مكان من دمنهورى عاش و تربى فى مدينه النور احب اقول لهبه دى
    مش لازم انها تحكم على كل اهل دمنهور انهم وحشين و مش معنى انمها تم اغتصبها على يد واحد و لا اتنين من اهل دمنهور معنى كدة ان اهل المدينه كلهم و حشين و انا لو شهد عمليه الإغتصاب دى و الله كنت احترمت انها بنت و كنت فرشتها بس مع تحياتى للأخوة الأفاضل اللى ذكروا دمنهور بالخير

     
  • At 2:36 PM, Anonymous Anonymous said…

    لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم
    بالرغم من عيوب الدمهرة فلكل بلد عيوبها سواء فى الكلام العيشة الخ
    على فكرة دمنهور مخرج الفنانين والعباقرة
    اي نعم انا دمنهورى وافتخر ولكن لايعجبنى فعلا طريقة نطقهم بالكلام
    فمثلا اللى مجننى واحد يقول انا النهاردة اشتريت عي يعنى عيش
    معاكش فلو؟
    يعنى فلوس انا من دمنهو
    يعنى دمنهور من ابو الري
    يعنى من ابو الريش
    فلكل بلد الحلو والوحش
    وعموما شكرا على الموضوع بس السب حرام لية ابن دين الكلب دى؟؟؟
    ا

     
  • At 2:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    على فكرةنسيت اقول لكم ان احمد زويل من دمنهور وابطال اكتوبر من دمنهور وعلماء وعباقرة ورجال دين وفنانين من دمنهور
    وساحر مصر الاول من دمنهور

     
  • At 9:25 PM, Anonymous Anonymous said…

    يبدو إنه في النهاية نسى ووصف نفسه

     
Post a Comment
<< Home
 
 
عن شخصي المتعالي
مدونات
روابط
كتب
أخبار
Free Blogger Templates
© SprinG
eXTReMe Tracker