Saturday, May 19, 2007
قليل من المنطق ، كثير من الدين

بما أن : المرأة إذا أرضعت طفلا ثلاث رضعات مشبعات أصبحت اما له بالرضاع ، و أصبحت حراما عليه ، كما أمه تماما
بما أن : الأصل في القضية ابتلاع لبن المرضعه ، و الشبع منه
بما أن : لا فروق كبيرة بين الطفل و الرجل
بما أن : نحن في حاجه الى الالتفاف حول التشريع الذي يمنع الاختلاط
بما أن : نهتم بصحة السند ، و لا علاقة لنا بمدى منطقية المتن
بما أن : التشريعات الإسلامية صالحة لكل زمان و مكان
إذن :
فتوى ارضاع الكبير

بس عم الشيخ نسي إن الكبير عمره ما هايشبع من لبن الست ، ممكن يحصله حاجه تانية

posted by ربيع @ 5/19/2007 11:56:00 AM  
15 Comments:
  • At 12:44 PM, Blogger عمرو غربية said…

    الأخطر يا ربيع هو رد فعلنا على الفتوى (التي يبدو أن هناك ما يدعمها من ما تؤمن به الأغلبية أنه صحيح الدين). بمجرد أن حدث تعارض بين "صحيح الدين" و مفهومنا عن الشرف، اختارت الأغلبية الشرف، و لم تتحرج أن تنتقد ذلك الصحيح، دون انتظار رأي خبير آخر يفتينا في أمور الدين التي هي عادة مستغلقة على عوام الناس.

    يعني احنا مش متدنين و لا حاجة. احنا اقفال بس.

     
  • At 12:45 PM, Blogger عمرو غربية said…

    تصحيح: استبدل "متدنين" بـ"متدينين" في التعليق السابق.

     
  • At 2:11 PM, Blogger bluestone said…

    اكتر حاجة حاسة فعلا انها كارثة ان سيادته المفروض انه عالم ورئيس قسم الحديث بكلية علوم الدين بالأزهر ..
    كل ما اتخيل فيه كان طالب تتلمذوا على يد المبدع العبقري صاحب الفتوى الصاروخ .. وكم طالب تأثروا بهذا وطبقوه على باقي مناحي حياتهم .. وكم طالب سيؤثرون في المجتمع بهذا الفكر ..

    اكتئب جدا
    واحس ان فعلا الأمل ضعيف .. قوي

     
  • At 2:13 PM, Blogger ربيع said…

    كلامك سليم ، النكتة إني لما قريت الحديث محل النقاش ، حسيت ان النبي كان بيقول الكلام ده ساخرا من اللي جات تسأله ، بيتمسخر عليها بيتريق عليها
    بس طبعا الشيوخ مستحيل يفسروا الحديث على انه هزار و تريقة ، النبي يهزر؟ استغفر الله! ، و اختاروا البديل الأغبى ، النبي ما بيهزرش ، بس ممكن يقول كلام غير منطقي

     
  • At 5:08 PM, Blogger أنا said…

    هو انا طول عمري مقتنع أن التدين عند المصريين مختلف عنه مثلاً عند الخلايجة
    لكن في أيطار نشر ثقافة البادية فكل شئ مباح>>
    وبعدين مفيش حاجة أسمها النبي كان بيهزر ‘‘ وما ينطق عن الهوي ، أن هو آلا وحي يوحي ‘‘
    :)
    اللي مش قادر اقتنع بيه هو ليه كل ردود الفعل ديه
    في النهاية إحنا برضه مش هنرضع

     
  • At 5:43 PM, Blogger ربيع said…

    ماهو يا حاج يحيي ، الإمام مش عارف مين لما شرح الحديث ، قالك ممكن الست تحلب نفسها - استخدم نفس الكلمة - و بعد ما تحلب تشرب الراجل
    يعني برضه في الآخر ممكن تشرب من غير ما ترضع

     
  • At 9:11 PM, Blogger Aardvark EF-111B said…

    لما خول زي معرص الأزهر يفتي, و بعدين مجلس منايك زي بتاعنا ينظر عليه, و بعدين في نفس اليوم مستوزر إبن مره وسخه يقتل بدم بارد طفله بضربة شمس في تشريفة دين أمه

    يبقى تسلسل منطقي للأحداث

    أحا..دا لسه ماحصلش على حاجز تفتيش إسرائيلي

    لو مش عاجباك الألفاظ إلغيه

     
  • At 9:33 PM, Blogger ربيع said…

    احه ألغي ايه؟
    دا انا باتشتم و مابلغيش الشتيمة ، أقوم ألغي شتيمتك؟

     
  • At 2:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    بحار البحارين:
    انا صمت عن المشتهيات
    و ما ذقت الا طرف النهد
    رضعت العنبر من صدر العشق
    و امسكت بحلمتها الوردية في الليل اوئنبها فامتلأت كفاي رحيق الفستق
    بين الورد و بين اللحن و بين الورد و بين اللحم احترق الخنصر
    ليس لاصبعتي الوسطى في الليل امان
    و ادير على هذي الاصبع شيوخ الردة قاطبة
    يعني الحقيقة انا صار عندي سوء فهم يعني يا عم ربيع لما انا انيك وحدة و امصمص بزازها بصير محرم عليها

     
  • At 11:44 PM, Anonymous bluerose said…

    المشكلة في رأيي ان أغلب الناس تخيلت انه مادام أستاذ و رئيس قسم في جامعة الأزهر يبقى من حقه يفتي

    الراجل رئيس فسم الحديث في كلية أصول الدين , خريج هذه الكلية ليس مؤهل للفتوى أصلا و الدكتور اياه تخصصه لا يتجاوز علم الحديث و ليس الفتوى

    يعني دي كدا زي الحويني خريج لغات و ترجمة و بيفتي بردو , كونه أزهري لا يعني كونه متخصص

    الراجل تدخل فيما لا يخصه

     
  • At 11:55 PM, Blogger ربيع said…

    بحار البحارين
    و الله يا شيخ أنا ابتديت أقلق ، يعني مش هامص؟

     
  • At 11:57 PM, Blogger ربيع said…

    بلو روز
    لأ معلش ، فيه عند المصريين مبدأ ان كل من دخل الأزهر ممكن الواحد يسأله و يستفسر منه ، و أنا هنا مش باتكلم عن المفروض أو عن الأصول ، أنا باتكلم عن حال الناس

     
  • At 8:21 AM, Anonymous bluerose said…

    مانا مش معترضة يا ربيع , انا باقول فعلا ان اغلب الناس متخيلة ان مادام أزهري و أستاذ جامعي يبقى من حقه يفتي

    الأزهريين نفسهم بيعمقوا الفكرة دي عند الناس , مافيش حد منهم عمره قال ان الفتوى دي مش مجاله مثلا ولا انه مش مفتي , حتى لو كان في طب الأزهر و مالوش علاقة بالعلوم الشرعية

     
  • At 9:38 AM, Blogger ربيع said…

    شوفي يا بلو
    المشكلة انك لو رحتي قلتي لحد الكلمتين دول هايقولك و انتي مالك؟ ماهو أكيد أي واحد خريج أزهر هايعرف أكتر منك ، و يعرف اكتر منك في قواعد الافتاء ، ماهو انتي مالكيش دعوه بالازهر من أصله
    ساعتها هاتبقى انتي الغلطانة مش بتوع الأزهر

     
  • At 11:37 PM, Blogger ألِف said…

    "طبعا الشيوخ مستحيل يفسروا الحديث على انه هزار و تريقة ، النبي يهزر؟

    لأ، وقت اللزوم بيفتكروا أنه كان بيهزر

     
Post a Comment
<< Home
 
 
عن شخصي المتعالي
مدونات
روابط
كتب
أخبار
Free Blogger Templates
© SprinG
eXTReMe Tracker