Friday, January 04, 2008
عن العلاقة بين المسلمين و المسيحيين
مينا و شريف يدرسان في الصف الأول الابتدائي

مينا : هو انت مابتجيش الكنيسة ليه يا شريف؟
شريف : ماينفعش آجي الكنيسة معاك يا مينا
مينا : ليه يا شريف؟
شريف : أصل انا أهلاوي و انت زملكاوي
posted by ربيع @ 1/04/2008 11:36:00 AM  
17 Comments:
  • At 4:14 AM, Blogger GEMYHOoOD said…

    نيهاهاهاهاها

    احا

    ----

    برجاء زيادة كلمة " معاك "

    مقدرش آجى الكنيسة معاك

     
  • At 9:42 AM, Anonymous Anonymous said…

    ربيع
    اولا انا ضد خلط الدين بالسياسة او الكورة لكن ادام انت بدأت
    شوف
    الواحد لم يروح يحج يبلبس ابيض مش احمر
    ثانيا من تشابه بقوم حشر معهم
    وانتوا بتسموا نفسكم - الشياطين الحمر

    عارف؟
    ساعات بفضل احلم والقي ان كل مشاكلنا في مصر هتحل لو الاهلوية طلعوا من البلد

    تخيل مصر من غير امية وجهل وبوابين وحسني وجمال
    تخيل مصر من غير حرامية ولا فساد ولا جمال ولا شيوعية
    تخيل مصر بيضاء طاهرة فيها خطين حمر كناية عن دم الشرف والبكارة التي تم انتهكها ع يد الاهلاوية بتوع الفول

    اكيد ديه مصر اللي تستاهل يتعيش فيها

    وتحية جامدة جدا للمدون الزملكاوي الاصيل جيمي هود

    انا مش مجهول انا
    ساعد نسرين الايمن

     
  • At 9:59 AM, Blogger ربيع said…

    يخربيتك ضحكتني
    انا مع ان مصر تنضف من كل الناس دي ، ماعدا طبعا الأهلاوية و البوابين ، ده مش معناه ان فيه علاقة بين الأهلاوية و البوابين
    و بعدين أنا كان عندي اعتقاد ان نادي الزمالك قفل خلاص ، أو انهم حولوه لجمعيه زراعيه أو حاجه زي كده ، هو النادي لسه فاتح؟
    بعيد عم الهزار ، كلمة حق من ساعد نسرين ، ايه سر التمسك بمرتضى منصور؟

     
  • At 12:05 PM, Anonymous Anonymous said…

    طبعا النادي لسه فاتح
    لازم يفضل شوية ناس صالحين يخشوا الجنة
    مش معقولة البلد كلها تبقي شياطين او زي ما قال جيمي هود

    مرتضي منصور هو اهلاوي رفض ان يظل اهلاوي وقطع الكارنيه وراح عشان يدمر نادي الزمالك ويعمل شوية فضايح يشغل بيها الراي العام

    دوما اشعر ان ثمة حد يقف وراءه ليزيد ف الهاء الناس

    بعيدا عن الكورة انا لا احبه مطلقا كشخص

    لا احب مشاكله الكثيرة
    ولا موقفه من ايمن نور
    لا احب طرقته المستفزة ولا نظراته السمجة ولا ادبه المصطنع ولا قلة ادبه الحقيقة

    ما علينا
    اسالك انا سؤال هي جماهير الزمالك اكتر ولا جماهير الاهلي

    طبعا الاهلي مش كده
    بنسبة كم
    جماهير الاهلي سبعين في الميه من الشعب
    نسبة المية سبعين في المية من الشعب

    تفكر مجرد مصادفة ؟؟؟
    انا مفتكراش

    ساعد نسرين الايمن

     
  • At 12:26 PM, Blogger ربيع said…

    انا باعترف بقلة أدب الأهلوية في بعض الأحيان ، بس احنا عمرنا ما نوصل لقلة ادب مرتضى منصور
    و بالتالي مستحيل مرتضى منصور يكون اهلاوي ، و لو حتى على مستوى قلة الادب ، هو كائم خرافي ، ممكن الواحد يكتب عنه رواية و يسميها المعرص
    لا معلش ، الاهلوية اكتر بكتير من 70% خصوصا ان أنا باعتبر الزملكاوية الحقيقين هما الناس اللي قاعده في النادي و لسه بتناضل عشان النادي يستمر ، الباقي عملاء زي مرتضى منصور و بيحاولوا جاهدين تدمير النادي

     
  • At 1:55 PM, Anonymous Anonymous said…

    فعلا اتضح ان نسبة الامية في الشعب المصري 85 في المية

    يا سلاااااااااااااام الزملكاوية الحقيقين هم الناس اللي قاعدين ف النادي بس ؟؟؟
    لا طبعا

    الزملكاوية الحقيقين هم اللي قاعدين في الزمالك


    ساعد نسرين الايمن

     
  • At 6:53 PM, Blogger GEMYHOoOD said…

    اهو كدة بقة هابتدى اكرهك

    انا مش هاتكلم كتير انا كنت عامل فيلم من سنتين تلاتة

    الفيلم دة نزلت فيه الشارع و بالكاميرا ابتديت اسأل الناس انت اهلاوى و لا زملكاوى

    صدقنى معظم ا لعربجية طلعوا اهلاوية

    طيب سيبك من دى الفاجومى على طول بيذلنى انى زملكاوى متعصب بس هوه مرة قال ان الناس بتشجع الاهلى علشان مش لاقيه حاجة تفرح بيها

    و انا يا عم مش بمشى فى الهوجة و لا مع القطيع ... على فكرة بقة انت ما تنفعش اهلاوى خالص

    للاسف لانك و لا عربجى و لا بواب :s

     
  • At 8:16 PM, Blogger ربيع said…

    جيمي
    أنا أهلاوي من نوع مميز ، يعني مثلا انا ماعرفش مين بيلعب في الأهلي دلوقتي ، كمان ماعرفش المتاش الجاي انتى و لا الماتش اللي فات خلص كام كام ، كمان ماعرفش السنة اللي فاتت الأهلي خد الكاس و لا الدوري و لا البطيخه ، و الأكتر ان لما الماتش بيجي في التلفزيون مش باتفرج عليه ، و لما باكون باقلب في التلفزيون بالصدفة والاقي ماتش باستمر في التقليب ، و مش بابص حتى الماتش ده بين مين و مين
    الكلام ده بيسري على اتشات الأهلي و الزمالك و النجم و الكوكب و القمر و مصر و السودان و السعودية و جميع منتخبات المجموعه الشمسية
    ده يديلك فكره واضحه عن أدي ايه أنا اهلاوي
    الحاجه الوحيده الصادقة هي كراهية الزمالكوية ، و الزملكاوية باكرههم لما بيتكلموا عن الزمالك بس ، غير كده مافيش أي ضغائن بيني و بينهم ، زمان كانوا الزملكاوية بيتحطوا في خانة واحده مع مغتصبي الأطفال ، و رؤساء الدول ، و تجار السلاح و امراء الحرب و تجار المخدرات باستثناء تجار الحشيش ، ناس لما تشوفها اضربها بالنار و أكيد هاتخش الجنه
    خلال الكام سنة اللي فاتوا دخلوا في خانه المجذومين و شمامين الكلة و المصابين بالجرب و العساكر الامريكان في العراق و موظفي الحكومة
    ناس بتتعاطف معاهم على الغلب اللي شايفينه و انت عارف و متأكد ان مش بإيده يغيروا حاجه من اللي بيحصلهم ، ساعتها الواحد بيبصليهم و يحمد ربنا على النعمة اللي هو فيها
    من غير ضغائن و النبي

     
  • At 2:16 AM, Anonymous MaLek said…


    قبل ما اقرى تدوينتك كنت بفكر اني اكتب تدوينة زوغيرة اقول فيها اني لما اجوز واخلف حوصي عيالي انهم ميطلعوش زملكاويه زي ابوهم,على الاقل ميشجعوش كوره مصرية خالص,اعتقد اني حخليهم يشجعور الترسانة البريطانية,اهو فريق بيلبس ابيض بردو,واللي عملوه عمال,ولو منفعش يبقى يشجعوا مانشستر سيتي,وححذرهم انهم يشجعوا فرق بنت وسخه زي الأهلي,او مانشستر يونايتد,او ريال مدريد.واموت انا بحسرتي.

     
  • At 3:22 AM, Blogger GEMYHOoOD said…

    واد يا ربيع انت انا مش عايز اخسرك

    :@ :@ :@ :@

    علشان كدة هاسكت لانك فعلا اهلاوى صميم

    زى اى اهلاوى ما بتفهمش كورة اصلا

    نيهاهاهاهاها

     
  • At 9:45 AM, Anonymous Anonymous said…

    ربيع
    مش ملاحظ حاجة؟
    ان كل اللي اتفاعل مع الموضوع زملكاوية
    وده بيأكد وجهة نظري ان الاهلوية لما جهلة أو سلبيين أو واقفين ف طابور العيش ومش عندهم وقت يقراءو

    لكن ابشرك
    في احصائية بتقول ان الاهلوية
    علي نهاية سنة 2008 هيبقوا اكتر من البني ادميين

    تاجر الحشيش والسلاح واليهود وبتوع البيض بيضك والحزب الوثني كلهم اهلاوية
    يعني اربع اخمساس الشر اللي ف حياتنا جاي منهم

    في راي ان الاهلاوي الطيب هو الاهلاوي الذي مات فقط
    وعلينا مكافحة الباقي

    لاحظ ان جميعا الاهلاوية يعملون بالمثل القائل
    ان كان حبيبك ثور البسه له احمر
    ولذلك يطلق معظم الناس ع ليالي الانس ليلة حمراء

    وكمان معظهم مش بيعرف يقوم بالواجب مع حريمهم غير لما يلبسوا ليهم حاجة حمراء في اشارة الي رغبة دفينة انهم عايزين يعملوا كده ف جوزيه

    ساعد نسرين الايمن

     
  • At 12:22 PM, Anonymous Fawzi said…

    مفبش أهلاوى بيرد هلشان الضرب فى الزملطاوية حرام

     
  • At 3:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    يا فوزري انت اهلاوي مش كده

    واضح من خطك ف الكتابة

    وتعبيراتك البلغية

    مفبش أهلاوى بيرد هلشان الضرب فى الزملطاوية حرام

    هلشان ايه بس

    ال زملطاوية ال

     
  • At 10:05 PM, Blogger ربيع said…

    بتوع نادي الزمالط اتجمعوا ، فين بتوع الكلحه الحمراء يمدوا لنا يد الهون هلشان نبعدلهم

     
  • At 4:51 PM, Blogger مفيش فايدة said…

    كنة مضحكة شكرا

     
  • At 4:52 PM, Anonymous احمد عرفة said…

    نكتة مضحكة

     
  • At 6:15 PM, Blogger عـــــــــــــــروبة said…

    مفارقة لطيفة
    يمككن عنا بفلسطين راح يحكو فتحاوية وحمساوي مين عارف!!

    تحياتي لك\\

     
Post a Comment
<< Home
 
 
عن شخصي المتعالي
مدونات
روابط
كتب
أخبار
Free Blogger Templates
© SprinG
eXTReMe Tracker