Tuesday, March 10, 2009
تبيان ما كان
posted by ربيع @ 3/10/2009 06:20:00 PM  
7 Comments:
  • At 10:46 PM, Blogger Ma3t said…

    مااعرفش ليه اشتغالاتك انت و جار القمر مابتجيش عليا!

    اما شفت الدعوة بتاعتك على الفيس بوك على طول افتكرت تدوينة جار القمر اللي عن ابو فروة و مقاطعة سعاد ماسي. بس اكيد ماقعدتش احاول افهم الاسباب اللي خلتك تعمل الاشتغالة دي.

    الغريبة ان حتى اشتغالاتك بتاخدها بجد اوي
    :)

     
  • At 12:30 AM, Blogger زمان الوصل said…

    مش عارفه بصراحه بس أظن مش كل شئ ينفع يكون محل اشتغال !! و أعترف أنّى أشعر الآن بالأسف الشديد لكون الفكره ظهر أنّها كانت مجرّد اشتغاله و اسمح لى تبريراتك من قبيل كلّه بينقد كلّه و كلّه بيزايد أو حديثك عن الوطنيه الزائفه أو الزائده و كأن معك ترمومتر تستطيع به فرز ردود أفعال الناس و بصراحه أرى كل شروحاتك حول سبب الاشتغاله محاولة تبرير لموقف سخيف أو دعابه سمجه فعلا .. إ

    إبداء التعاطف مع المضارين من التفجير و إن رأيته تفجيرا بسيطا هو وطنيه زائفه أو زائده طيب يا ترى فى رأيك ما هى الوطنيه المقبوله و الحقيقيه؟ يعنى حتى تصرّف جماعى بسيط قد لا يكون له مردود مادّى كبير لكن قد يكون له مردود معنوى يتم المزايده عليه -آه الحقيقه إنت اللىّ بتزايد- بأنّه مجرّد وطنيه زائفه زائده أو جزء من حلقة المزايدات برغم أن من استجابوا للاشتغاله ليسوا جهه واحده أو جماعه محدّده كى نفهم مصلحتها من الدخول فى حلبة المزايدات تلك .. و مِن نِفسى أزايد أنا كمان و أقول لك أن للأسف رغبة البعض فى الفرقعه الإنترنتيه أو فى إظهار غيرهم بمظهر السذّج الذين صدّقوا كذبتهم -التى يسمّونها اشتغاله من باب الشياكه و الروشنه- للأسف قد تلقى بظلال سلبيه على مبادرات تاليه قد يكون لها نصيب من الجدّيه إلاّ أن الاشتغالات السابقه تفقدها حقّها من الاهتمام و الانتباه ..

    شئ مؤسف فعلا ..

     
  • At 3:29 PM, Anonymous Omar Mostafa said…

    أفتكر دعابة ربيع كانت في محلها تماماً، على اعتبار أن كتير من الدعوات اللي بتطلق في الفضاء والإعلام بيطنطن بيها ، ما هي إلا هزل يشبه الجد ، أو هو جد لم يكن يصلح إلا كدعابة. واللي عملو محمد زي ما يكون نسخة فارص من فيلم (جاد) بس خايب وللغرابة بيعجب الناس

    وزي ما الاشتغالات الجد منتشرة بالشكل ده ، ايه المانع يبقى فيه اشتغالات هزار، وهو الشيء الأوقع. يا ربيع اشتغلهم كمان وكمان ، لإن بجد مصر محتاجالك :)

     
  • At 2:57 PM, Blogger عزة مغازى said…

    قال عمر مصطفى القول الفصل

    مصر محتجالك يا ربيع

     
  • At 7:53 PM, Blogger ربيع said…

    لبيك يا مصر لبيك

     
  • At 3:17 PM, Blogger Haisam said…

    انت اكثر من رائع

     
  • At 8:41 AM, Blogger ربيع said…

    شكرا يا زميلي المدون هيسم ، انت برضو رائع أكسر مني
    بس انا عايزك تقول كلام كبير كده من عينة تدوينة تثير العقل و تحرك الوجدان

     
Post a Comment
<< Home
 
 
عن شخصي المتعالي
مدونات
روابط
كتب
أخبار
Free Blogger Templates
© SprinG
eXTReMe Tracker